lunes, 7 de abril de 2014

CAFÈ DE FAMÍLIES

El cafè de famílies, és un projecte adreçat a tots els pares, mares o tutors/es dels infants del Centre, que té com a objectiu primordial establir un bon vincle relacional entre la psicopedagoga-educadora amb les famílies i entre les pròpies famílies, treballant aspectes entorn l'educació dels seus fills/es. 

Es fa una trobada mensualment, on la psicopedagoga proposa dinàmiques, jocs de rol, xerrades informatives d'experts, compartir un berenar, entre d'altres.

Doncs bé, el dijous passat va venir una educadora social de la Fundació Catalana de l'Esplai, a fer una xerrada a les famílies sobre la prevenció de les drogues.
Aquesta xerrada va venir derivada arrel del següent:
Durant el primer trimestre al Centre van estar treballant la piràmide d'alimentació i la fomentació d'hàbits saludables, ja que els infants portaven els berenars poc adequats ("bolleria" industrial bàsicament). D'altra banda, quan feien els tallers de cuina un cop per setmana, la psicopedagoga i l'educadora es van adonar que hi havia molts aliments que no menjaven i que mai havien tastat. Arribats a aquest punt la psicopedagoga va estar mirant si hi havia algun tipus de recurs per la xarxa que els pogués interessar per treballar aquests aspectes d'alimentació i hàbits saludables. D'aquesta manera va contactar amb la Fundació Catalana de l'Esplai i van dir-li que hi havia un programa que podia encaixar amb el que estaven treballant: "L'aventura de la Vida".
Aquest programa vol promoure hàbits de vida saludables, posant èmfasi en la prevenció del consum de tabac i d'alcohol, i a favor de l'ús racional dels medicaments. Atén a valors com el desenvolupament sostenible, l'educació per la convivència i la igualtat de gèneres des d'una òptica dels drets dels infants.
Els dos eixos de L'Aventura de la Vida (les habilitats per la vida i els hàbits saludables) estan organitzats en dotze temes que s'entrecreuen en tres àmbits fonamentals de socialització dels infants: la família, l'escola i el carrer.
Aquest programa, compta amb quatre àlbums de cromos segons l'edat dels infants i la psicopedagoga va pensar que podrien agafar els números 2 (per treballar amb els petits) i 3 (pels grans). A partir d'aquests àlbums la psicopedagoga va fer un buidatge dels temes més importants i que estan vinculats amb el què estaven treballant i a partir d'aquí, fa propostes de dinàmiques i jocs per trobar els cromos, després llegeixen la pàgina corresponent i treballen sobre aquell tema. Aquests àlbums són utilitzats com una eina de recolzament, després s'amplia amb assemblees, jocs i dinàmiques diverses.
El "pack" del programa ofereix:
  • Àlbums
  • Cromos
  • Guies per a les famílies
  • Guia per a la psicopedagoga/educadora
  • Xerrada a les famílies


Així doncs, un cop iniciat aquest projecte, al cap d'unes setmanes, la psicopedagoga es va posar en contacte amb una educadora social de la Fundació d'Esplai per a que vingués a fer la xerrada a les famílies aprofitant el Cafè de famílies del Centre Obert. Aquesta xerrada es va fer dijous passat i va ser molt interessant.
La participació de les famílies va ser molt elevada, d'un 85% exactament.
L'educadora de la Fundació d'Esplai va iniciar la xerrada demanant a les famílies que escrivissin en una banda d'un paper coses que els hi agrada dels seus fills i a l'altra les coses que no. Seguidament, amb un altre paper, havien d'escriure-ho d'ells mateixos. Va ser molt curiós com elles mateixes reconeixien que veien més coses negatives que positives dels seus fills i filles i que els va ser molt dificultós la segona part, pensar en coses que els hi agraden i que no d'ells mateixos. Va sorgir un debat molt interessant, on les famílies van poder dir la seva; es va crear un clima molt agradable i es veia que les famílies estaven còmodes, ja que hi participaven activament opinant i debatent sobre aquest tema: veure més allò negatiu que allò positiu, i la dificultat de veure-ho en un mateix.
Es van donar bàsicament 10 estratègies:
  1. Aprendre a escoltar realment als fills/es.
  2. Parlar amb els fills/es sobre l'alcohol, el tabac i les altres drogues (amb els més grans).
  3. Ajudar als fills/es a sentir-se bé amb si mateixos.
  4. Oferir un bon exemple.
  5. Ajudar als fills/es a desenvolupar valors ferms i adequats.
  6. Ajudar als fills/es a afrontar la pressió dels companys/es.
  7. Establir normes familiars clares i estables.
  8. Fomentar activitats d'esplai.
  9. Ajudar als fills/es a prendre decisions.
  10. Actuar com a pares... i com a ciutadans.
Amb aquestes estratègies cadascú va poder opinar i es va crear un debat molt interessant en què totes les famílies estaven d'acord que quan els nens i nenes surten de casa, l'entorn (sobretot les companyies) pot fer molt de mal. En el sentit que segons ells, a casa tot està controlat i quan surten al carrer es poden trobar situacions complicades i difícils de resoldre, que no està al seu abast.

Al finalitzar la xerrada, que va ser del tot interactiva, les famílies van poder fer una avaluació d'aquesta i alguna, fins i tot, va demanar de tornar a fer-ne una altra d'aquest tipus per tal d'assessorar-los i poder compartir moments viscuts amb els seus fills i filles per poder aprendre els uns dels altres.

La psicopedagoga del Centre va valorar molt positivament aquesta xerrada. És possible que més endavant, es faci una altra xerrada d'aquest tipus, arrel de les demandes de les famílies, sobretot.





No hay comentarios:

Publicar un comentario