lunes, 14 de abril de 2014

LA FIGURA DE LA PSICOPEDAGOGA

En aquesta entrada, m'agradaria contextualitzar i concretar la figura de la psicopedagoga al Centre Obert. Per això, em referiré a la seva missió, les principals funcions que té assignades, les activitats i tasques que duu a terme, el àmbits i contexts de la seva intervenció i per últim, les eines i tècniques que fa servir habitualment.
Tota aquesta informació l'he extret de les memòries del Centre, a partir de xerrades informals amb la psicopedagoga i a través de la observació directa.
Anem doncs a concretar tots aquests aspectes tan importants:

- LA SEVA MISSIÓ:
Al Centre Obert, la psicopedagoga té un paper molt important, en el sentit que és l'encarregada de gestionar i coordinar el Centre. D'altra banda fa una atenció directa amb els infants que hi assisteixen i amb les seves famílies. I, per últim és l'enllaç amb l'Administració i el pont entre el Centre i l'Equip d'Atenció Primària de l'Ajuntament i, per tant, fa un treball conjunt amb altres professionals.


- LES PRINCIPALS FUNCIONS QUE TÉ ASSIGNADES:
La psicopedagoga és la figura de referència davant la família i els infants: en el moment d'acollida, fent una actuació periòdica del seguiment del cas, i al final de procés.
A més a més, ha de vetllar per l'acompliment dels objectius pedagògics que s'han proposat pels nens i nenes del Centre, amb estreta coordinació amb l'equip bàsic d'atenció social primària. Aquest equip és el que intervé en la família per a valorar la seva situació i intervenir d'acord amb les seves necessitats psicosocials detectades, i amb l'atenció especialitzada, així com altres entitats de la xarxa comunitària.
I, per últim és l'encarregada d'elaborar el projecte educatiu global del Centre Obert (PEC) i el projecte educatiu anual, tenint en compte les necessitats dels usuaris i els objectius generals a aconseguir.

- LES PRINCIPALS ACTIVITATS I TASQUES QUE DUU A TERME:
A continuació enumeraré les principals tasques de la psicopedagoga dins el Centre:
  • Atenció directa amb els infants.
  • Orientació escolar i personal als infants.
  • Promoció de l'aprenentatge, donant un èmfasi especial als processos psicològics implicats.
  • Prevenció educativa en el medi familiar i social.
  • Assessorament i acompanyament en els processos d'aprenentge i desenvolupament.
  • Elaboració i/o adequació del diagnòstic inicial dels nens i nenes, conjuntament amb els equips bàsics d'atenció social primària i els tutors de les escoles.
  • Elaboració, execució, seguiment i avaluació del PEI (Projecte Educatiu Individual de cada infant), proposant i modificant les estratègies i metodologies, si s'escau.
  • Potenciació, en la mesura que sigui possible, de la participació de la família en el projecte educatiu individual dels nens i nenes.
  • Coordinacions periòdiques amb els tutors de les escoles i els referents de serveis socials.
  • Coordinacions periòdiques amb els equips bàsics d'atenció social primària.   

- ELS PRINCIPALS ÀMBITS I CONTEXTS DE LA SEVA INTERVENCIÓ:
  • Àmbit de socialització,
  • d'autonomia personal,
  • acadèmic,
  • familiar i
  • comunitari

- LES EINES I TÈCNIQUES QUE UTILITZA DE MANERA HABITUAL:
  • Tutories individuals amb els infants.
  • Entrevistes amb les famílies dels infants per tal d'assessorar-les i orientar-les en quant a pautes educatives.
  • Activitats socioeducatives grupals, que es duen a terme diàriament.
  • Observació i escolta activa.
  • Seguiment diari a través de la transcripció d'informes i el PEI.
  • Tests per a la valoració de situacions de risc social (escales de valors, indicadors de risc,...)

No hay comentarios:

Publicar un comentario