Les setmanes van passant i jo, com a observadora i futura psicopedagoga, vaig veient aspectes rellevants i molt significatius en quant a l'actitud de la psicopedagoga, l'E., al Centre Obert.
Tal com ens indiquen Luque, A. i Jiménez, I. al Mòdul 3 de l'assignatura de Models d'orientació i intervenció psicopedagògica, concretament al Capítol 2 Orientació i intervenció psicopedagògica en educació primària, al punt 2.6 Actituds bàsiques en l'assessorament psicopedagògic (pàgs. 70-71), "la qualitat de l'exercici de l'assessorament psicopedagògic depèn del domini d'un ampli coneixement dels processos educatius i organitzatius que els acompanyen, i també del domini d'una variat repertori de destreses de relació, comunicació, treball en equip, negociació, avaluació, etc." (pàg. 70). Veient el dia dia, amb les actuacions i intervencions de l'E.; penso que presenta un bon domini de tots aquests coneixements i és un bon exemple al que seguir, tot destacant els següents aspectes:
- Té una bona relació tant amb els infants com amb les famílies, propiciant un clima afectiu i a la vegada professional. Té estratègies per apropar-se als infants, ajudar-los en allò que necessiten, detectar possibles mancances, etc.
- És una bona comunicadora, en el sentit que fa servir les paraules adequades per a dirigir-se als infants. D'altra banda, també ho fa amb les famílies i amb l'educadora social amb la que treballa conjuntament. Si hi ha qualsevol incident, conflicte o problema, l'E. el resol al mateix moment sense deixar passar més temps del necessari per a poder resoldre'l amb les persones implicades.
- Amb l'educadora social que porta el grup de petits, fan un gran equip. Abans i després de fer les activitats sempre es coordinen i parlen de com ha anat. Setmanalment també es coordina tant amb el grup d'Atenció Primària com amb les escoles que van els infants del Centre Obert. No he tingut oportunitat d'assistir a cap reunió de coordinació, ja que sóc mestra i treballo a jornada sencera (de 9 a 16:30h), i les reunions sempre són en hores que estic treballant. Sincerament, és una llàstima no poder ser-hi, ja que és un aspecte molt important de la tasca psicopedagògica. Penso que les coordinacions i el treball en xarxa és un pilar per a una bona intervenció amb els infants; per a que sigui de qualitat on es vegin implicats tots els agents i professionals que treballen amb cada cas.
Seguint amb Luque, A. i Jiménez, I. (pàg. 70) "La qualitat ètica de la intervenció es pot examinar analitzant la presència de quatre actituds bàsiques", referint-se a la implicació, el rigor, el respecte i la responsabilitat.
- Implicació. L'E., tot i tenint menys hores de les que caldria, s'implica en cada cas del seu grup d'infants, s'implica en pensar i adequar les millors estratègies per apropar-se a les famílies, crear un bon clima de treball, proposar diverses dinàmiques per a que les famílies s'impliquin en l'educació dels seus fills i filles, contactar amb serveis externs per a que vinguin a fer xerrades al Centre Obert per a les famílies dels infants, ser un referent clau dins el Centre, entre d'altres. Per a tots aquests motius com a més destacables, penso que té un alt grau d'implicació.
- Rigor. "Per a poder implicar-se de debò, és imprescindible una bona formació i un exercici sòlidament basat en coneixements i pràctiques fiables i contrastades". Aquest aspecte no puc avaluar-lo, ja que desconec la formació de l'E.
- Respecte. "El respecte es tradueix, en primer lloc, en l'obligació d'actuar sempre comptant amb el consentiment de les parts afectades per la intervenció [...]. En segon lloc, en l'obligació de confidencialitat". L'E. demostra respecte en les seves intervencions i actuacions dins el Centre Obert, tant amb les famílies com amb els infants. Tota la informació, carpetes, arxius, informes, etc. estan guardats en un armari amb clau al que només hi tenen accés els professionals del Centre. Això demostra la seva confidencialitat.
- Responsabilitat. Penso que l'E. és responsable i coherent amb les intervencions que duu a terme. És realista i crec que és conscient del que es pot fer i no.
Amb aquesta exposició i reflexió sobre l'actitud de la psicopedagoga, penso que l'E. té un comportament ètic en les actuacions i intervencions dutes a terme. Penso que aquest és un aspecte clau en la figura de qualsevol professional i l'àmbit de la psicopedagogia no serà menys. Per això crec que la capacitat d'adoptar un comportament ètic davant les intervencions amb els infants i les famílies han de respondre a una actitud enfocada cap al respecte, la privacitat, la implicació, la responsabilitat i el rigor.
1.
BIBILIOGRAFIA:
No hay comentarios:
Publicar un comentario