Les assemblees al Centre Obert tenen un pes molt important durant tot el curs. Tal com ens indica M. Àngles Codinas (2008) a "L'educació democràtica, el civisme, la construcció de la convivència i l'autogestió del treball a l'etapa primària. L'assemblea d'aula" (clicar per veure el document), l'assemblea es tracta "d'un espai de disucssió per a plantejar els problemes que els afecten, és el lloc on poden expressar la seva opinió, prendre decisions, arribar a acords, establir normes que creguin necessàries" (pàg. 15) i per dir-ho d'una manera ràpida, practicar actituds democràtiques i implicar-se en la vida del Cente Obert.
Els motors bàsics de l'assemblea són la participació i el diàleg. Així doncs, l'objectiu principal és impulsar la participació dels nens i nenes i promoure el diàleg i l'escolta per tal d'arribar a prendre uns acords comuns.
Des d'aquesta mirada, entenem l'assemblea com l’escenari idoni de participació dels infants al Centre Obert, en tant que promou la cohesió de grup i la presa de decisions democràtica.En una assemblea ens podem fixar en diversos aspectes com ara:
- La capacitat d'escolta,
- la capacitat d'espera,
- la forma de comunicar-se,
- la freqüència d'intervenció de cada infant,
- la necessitat de cridar l'atenció,
- la necessitat de buscar el contacte corporal de l'adult, etc.
Per a fer una assemblea, prèviament es col·loquen les cadires en rotllana de tal manera que tothom es pugui veure i es faciliti la conversa entre els infants, la psicopedagoga i l'educadora social. La dinamitzadora acostuma a ser la psicopedagoga, tot i que l'educadora també hi té un paper destacable.
L'assemblea d'avui ha estat en motiu de les colònies, ja que aquest cap de setmana els infants del Centre, la psicopedagoga, l'educadora i una monitora marxaran de colònies a una casa del Montseny.
- És un espai per a poder dialogar,
- només pot parlar qui té el cabdell,
- hem de respectar-nos i escoltar-nos.
Seguidament explica que l'assemblea d'avui és especial ja que es parlarà de les colònies, i serà el moment per a dir, comentar i/o preguntar tot allò que tingui a veure amb les colònies. Els infants estan molt contents i emocionants; les colònies són un gran moment per a ells i elles, és una bonica aventura de convivència amb els companys i amics del Centre Obert.
Entre els diversos comentaris, n'hi ha un que em crida bastant l'atenció i és que dels 20 infants que assisteixen al Centre només n'hi ha un que no hi va, el M. F. Alguns d'ells estan encuriosits per saber el motiu pel qual no hi pot anar. Així doncs, la psicopedagoga explica que en M. F. té un problema de salut i li costa respirar i hauran d'esperar que sigui una mica més gran per a que pugui venir de colònies. Un dels infants proposa portar un record de les colònies per en M.F. i tots hi estan d'acord. Ha estat bonic veure com es tenen en compte els uns als altres i els bons vincles que es creen entre ells.
WEBGRAFIA:
Codinas, M. Angels. (2008). L'assemblea d'aula. Recuperat a: http://www20.gencat.cat/docs/governacio/Relacions%20Institucionals/03_Qualitat_democratica/02_Divulgaci%C3%B3,%20formaci%C3%B3%20i%20recerca/01_Premi%20Participa%20l'Escola/01_Premi%202009/CategoriaB.pdf
No hay comentarios:
Publicar un comentario