sábado, 24 de mayo de 2014

EL CAS DEL R.

El R. és un nen de 9 anys que assisteix al Centre Obert des de l'octubre del 2013; per tant aquest és el seu primer any al Centre. Està escolaritzat a una escola pública de la població i enguany està repetint curs, 3r.
En el seu full de derivació hi consta la següent informació:
  • Situació familiar: família nuclear que viu a una de les urbanitzacions de la població d'Abrera. El pare i la mare treballen com a autònoms, són taxistes i malgrat tenen una regularitat econòmica, cada vegada necessiten més suport per a fer front a les despeses extraordinàries (beca de menjador des del Consell Comarcal, per exemple). El R. té un germà més gran, el D. que té 13 anys. Fins ara no manifestava cap dificultat, però enguany, que està fent 1r ESO, ja comença a fer crides d'atenció. Els pares es compaginen la feina en dies alterns, per tal que hi hagi sempre un dels dos amb els fills. La referent de Serveis Socials i l'educadora (referent del grup de petits) intueixen que hi ha dificultats per a comunicar-se entre ells i per a pactar organització i normativa de cara als seus fills.
  • Motiu d'entrada: la psicopedagoga de l'EAP va detectar alguna dificultat amb el R. des del curs passat. El nen mostra dificultats de relació a l'aula, tant amb els iguals com amb els adults i, per aquesta raó la seva referent de Serveis Socials; en aquest cas, l'Educadora Social, la M. va fer la proposta d'entrada al CO. En aquells moment els pares eren conscients de l'esforç que els hi suposava portar al R. al Centre i, tot i així, van acceptar-ho i es van comprometre a assumir els desplaçaments per acompanyar al seu fill al CO, tot valorant conjuntament amb els diversos professionals (EAP, SS, i CO) que seria un molt bon recurs pel nen.
  • Proposta d'actuació: inicialment, la proposta d'intervenció està enfocada en treballar amb els pares, la relació amb el R., l'organització familiar i dotar de recursos educatius a l'infant, ja que escolarment porta un retard considerable. 


Alguns dels objectius més destacables del seu PEI són:
  • Àrea de socialització: potenciar i promocionar la relació amb els iguals, millorar la seva relació amb els iguals per a que pugui sentir-se més bé a l'escola i en altres contexts i oferir-li un espai on visqui relacions positives amb els iguals a partir d'una activitat, dinàmica, joc...
  • Àrea d'autonomia personal: aprendre a gestionar la frustració, potenciar la seva sensibilitat i que la pugui expressar, minvar el sentiment d'injustícia i de soledat del món envers ell.
  • Àrea de relació amb la família: establir un bon vincle amb la família per a poder ajudar més al R., usar el bon vincle del R. amb la família perquè aquesta faci costat a l'escola i al Centre Obert davant la intervenció educativa davant el R.


Darrerament, al Centre Obert, el R. mostra força rebuig i negació per a les tasques escolars. Està desmotivat i no té ganes de fer res. Presenta moltes dificultats en la lecto-escriptura (sobretot en l'escriptura), no vol treballar i no li agrada gens fer la feina.
A l'hora de fer els deures li costa molt posar-s'hi i és molt lent. S'estira a la taula, demanar d'anar al lavabo vàries vegades, s'aixeca, mira què fan els seus companys... l'expressió de la seva cara demostra clarament la seva desmotivació i desgana de treballar.
Li agrada molt el taller de cuina i jugar a la ludoteca. Al CO sembla que té molt bona relació amb tots els altres infants, al contrari de l'escola on hi té molt pocs amics.  


Durant aquest curs s'han fet dos monogràfics del R. on hi han assistit tots els professionals que intervenen amb aquest infant: la psicopedagoga de l'EAP, la tutora, l'educadora social de S.S. i la psicopedagoga i l'educadora social (referent del grup de petits) del CO. La primera trobada va ser al febrer i la segona va ser ahir divendres (de la que encara no tinc la informació perquè no se m'ha pogut fer el traspàs).
A la primera reunió es tracten temes com ara:
  • El R. té adaptacions metodològiques en totes les assignatures. La tutora detecta que és un infant amb moltes capacitats, que aprèn millor de manera oral, vivencial i pràctica, i quan una cosa li motiva; sinó no fa res i es manté tossut. 
  • Li agrada molt la informàtica, la fotografia, els vídeos, sortir a la pissarra a escriure, anar d'excursió, fer jocs, sortir a l'aire lliure. 
  • Presenta moltes dificultats en la lecto-escriptura i gairebé mai vol treballar. 
  • Mostra dificultats de relació amb els iguals de l'escola (el peguen, li tiren pedres...), es pensa que el conflicte l'inicia el R. 
  • És un nen que sempre vol ajudar a l'adult, és molt col·laborador tant a l'escola com al Centre Obert.
  • Tant a la classe com al CO, el R. no treballa si no estàs per ell.
  • És un nen que no suporta els crits, cal dir-li les coses suaument i amb delicadesa.
  • La tutora comenta que moltes vegades "es creua", no vol fer res, s'enfada, es tira per terra... 
  • La psicopedagoga de l'EAP planteja la hipòtesi que podria ser un nen que presenti un trastorn psicòtic i una dinàmica negativa a casa amb els pares. Es parla de comportament dissociatiu per part de l'infant.
  • La mestra li presta molta atenció: l'ajuda a l'hora de fer les feines, li adapta activitats, es fa sortir a la pissarra... i sembla que ara hi ha alumnes de classe que tenen enveja del R. per totes les atencions que està rebent per part de la mestra.
  • La psicopedagoga i educadora del CO exposen que el R. arriba molt content al CO, li encanta jugar i una de les activitats que més li agrada és la cuina. S'ha adaptat perfectament al funcionament i normes del CO i a la resta d'infants. La família està satisfeta amb el CO perquè veuen el R. content i perquè l'equip de professionals es preocupa per ell, però insisteixen que no té cap problema i voldrien no acabar el curs, ja que tot va bé. Pel què fa al tema de la socialització, és un infant acceptat dins el grup, tot i que quan arriba tenia tendència a jugar sol o a buscar a l'adult per jugar, conversar... Si l'adult l'introdueix al joc amb els iguals s'incorpora ràpidament i acaba jugant amb ells. Acadèmicament li costa posar-se a fer deures o fitxes, tot i que està millorant en actitud i constància. L'adult ha d'estar a sobre d'ell per a que treballi i faci la feina. Els hi preocupa que, tot i repetir curs, al primer trimestre hagi suspès tres assignatures. Valoren que és un nen que li manquen hàbits d'estudi. Quan es fa alguna dinàmica o activitat de tipus oral es mostra molt voluntari i participatiu i fa valuoses aportacions. S'observa que a casa poques vegades li miren els deures, no porta mai l'agenda i no apunta mai les coses (sempre notes de la mestra). Sembla que els pares no mostren iniciativa per a donar-li el suport escolar necessari al R., però si se'ls orienta i se'ls encomana tasques concretes sí que ho fan.
Amb tot això es prenen un seguit d'acords:
A l'escola:
  • Aprofitar el bon vincle entre la tutora i els pares i el R. per implicar-los més; parlant amb ells dos o tres dies a la setmana de com ha anat el dia, dels deures que ha de fer, etc.
  • Fer més adaptacions metodològiques a classe i del tipus d'avaluacions: orals, treballs, buscar la motivació de l'infant.
  • Promoure les relacions amb els iguals: activitats per parelles i petits grups.
  • Treballar els conflictes que sorgeixen entre iguals i actuar al moment fent un diari de reflexió pel infants.
  • Esbrinar el/s motiu/s de les seves dificultats en la lecto-escriptura; anar a l'arrel del problema. 
Al Centre Obert:
  • Envers la família: donar-lis orientacions educatives en relació a allò acadèmic: repassar conjuntament amb el R. l'agenda, veure els deures que té apuntats, revisar si els ha fet... Portar sempre el material escolar al CO: agenda, carpeta, llibres, etc.
  • Treballar la gestió de les emocions, per aprendre a gestionar la frustració, quan alguna cosa no li surt com ell voldria.
  • Oferir eines o estratègies per a que aprengui a calmar-se ell mateix.
  • Escoltar-lo.
  • Continuar promovent les relacions amb els iguals.


En aquest cas, veiem doncs, la implicació de tots els professionals que intervenen amb el cas, on cadascú fa les seves aportacions i entre tots arriben a prendre tot un seguit d'acords que es valoraran posteriorment. Cadascú ocupa el seu lloc i s'ha de responsabilitzar de les seves tasques i funcions.

Des de fora valoro molt positivament la coordinació i el treball en xarxa que s'està duent a terme amb el cas del R. Penso que és un nen amb tot un seguit de necessitats educatives, ja exposades al llarg d'aquesta entrada, i necessita un suport i un seguiment individual. Per això, segurament, serà un possible cas susceptible per a fer el pla d'intervenció del Practicum II.
D'altra banda, el meu l'horari laboral, m'impossibilita assistir als monogràfics i a les reunions de coordinació que es fan. Agraeixo a la psicopedagoga i a l'educadora del CO, el traspàs que em fan de tota la informació per a fer-me més proper el cas i per a estar al corrent dels acords  i intervencions que es duent a terme amb ell.

No hay comentarios:

Publicar un comentario